سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداى سبحان پاداش را در طاعت نهاده است و کیفر را برابر معصیت تا بندگان خود را از عذابش برهاند و به بهشت خویش راند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :0
کل بازدید :21533
تعداد کل یاداشته ها : 25
103/2/8
5:41 ع

                                                 بسمه تعالی 

     سئوال : آیا جمع اسلامیت ( هر چه اسلام بگوید ) وجمهوریت ( هر چه مردم بگویند ) در جمهوری اسلامی مستلزم تناقض نیست ؟

      جواب : خیر مستلزم تناقض نیست چراکه از دیدگاه اسلامی تشکیل حکومت جزازطریق احترام به جمهورامکانپذیرنیست و حکومت زمانی مشروعیت پیدا می کند که مورد خواست مردم باشد ولذا مردم در تشکیل حکومت مختارند وهر نوع حکومتی را که می خواهند می توانند برگزینند (جمهوریت) . ولیکن بعدازتشکیل حکومت و حصول مشروعیت ازطریق انتخاب مردم دیگرمردم هیچ نقشی را دراعطای مشروعیت به قوانین ومقررات موضوعه نظام ندارند چراکه مشروعیت قوانین مشروط به رای مردم نیست و درواقع بعد ازتشکیل نظام دیگرجمهوریتی نیست بلکه هرچه که مردم براساس موازین اسلام بگویند اجرا می شود ( اسلامیت) .

      ثانیا : جمهوریت ( هر چه مردم بگویند ) همواره مشروط به یکسری اصول وقوانین است واین در تمام کشورها جاری است . یعنی اینگونه نیست که مردم بدون هیچ ملاک و مبنایی دست به صدورقوانین بزنند لذا تقیید جمهوریت به اسلامیت هیچگونه تناقضی را بهمراه نخواهد داشت .

 

     ثالثا : جمهوریت به معنای مشارکت همگانی مردم درشکل اداره و چارچوب کشوراست نه نفوذ رای آنها درهمه قوانین کشوریعنی : محتوای قوانین .


90/3/4::: 10:57 ص
نظر()